You are currently viewing התמודדות עם בעיות לחץ נפשי וחרדה

התמודדות עם בעיות לחץ נפשי וחרדה

 

הקדמה

האדם הוא חיה חברתית ביסודו. בני האדם הקימו את החברות האנושיות, שהלכו וגדלו עם ההיסטוריה האנושית עד מיליארדים היום, בכדי להתמודד טוב יותר עם הסביבה המשתנה וליצור וודאות לגבי יום המחר ולהגביר את שרדתנו ולאפשר לנו וודאות לגבי היום שלמחרת והעתיד. לשם כך גם נוצרו הדתות והמדע שיוצרים עבורנו הגיון שמאפשר לנו לדעת מה יילד יום ומאפשר לנו להשיג וליצור מזון וקורת גג כמו גם להתמודד טוב יותר עם איתני הטבע. אני מזמין את מי שרוצה להבין טוב יותר תהליכים אלו, לקרוא את הספר " קיצור תולדות האנושות" של יובל נח הררי.

שנת 2020 כבר לקראת סופה. התמורות והשינויים העולמיים והארציים שהתרחשו (קורונה, סגר, מצב כלכלי, קיטוב חברתי, שינוי בהרגלי החיים ואי וודאות כללית) מתחיל להתבטא גם בקליניקה. מטופלים רבים בשנה זו מגיעים אלי עם בלס פאלסי, מיגרנות , יתר לחץ דם, בעיות שינה – אינסומניה, בעיות קדם מחזור וגם בעיות במערכת העיכול וכאבי בטן. המשותף לכל התסמינים הללו הוא מצב של סטרס מתמשך שרובו נובע מהשינויים והתמורות הקיצוניים שעברו עלינו.

מהו סטרס – דחק, עקה ?

לחץ וסטרס  שנקראים בעברית גם דחָק, עָקָה, הם מונחים מתחום הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה שמציינים תחושת מצוקה שנגרמת מפגיעה במצב האיזון עקב גירוי חיצוני פיזי או נפשי.

הסיבה שיוצרת את תחושת הסטרס יכולה להתקיים במציאות או רק בתודעתו ובמחשבתו של אדם והיא נוצרת מתחושה של חשש לפגיעה ואיום על השלמות הפיזית או הנפשית ולתחושת כאב. במצב זה עשוי להיווצר עקב קושי בהתמודדות עם רגשות כמו פחד, חרדה ודאגות  וחוסר הסתגלות התנהגותי, נפשי, רגשי ופיזי. לדוגמא: אם שכחנו לחדש את ביטוח הרכב. יתכן מאוד שנרגיש פחד ולחץ חזקים מאוד שיתבטאו נפשית ופיזית (בעיות שינה, כאב ראש, דפיקות לב מואצות) בכל יום אנו נדרשים לעשות עשרות אם לא מאות פעולות בכדי לעמוד בחוקים של החברה, חוקים שמתרבים ומשנה לשנה והופכים לסבוכים ומפותלים. אנשים בחברה המודרנית נעים בתנועה בלתי נפסקת ממטלה למטלה אך הפחד והסטרס ותחושת אי הוודאות אינם נפסקים. שנת 2020 הגבירה מאוד תופעה זו.

איך מתמודדים ומטפלים בתופעת הדחק ?

סטרס ולחצים נפשיים ממושכים הם מצבים שהמטפלים הסיניים התמודדו עימם רבות בתקופות העתיקות בסין שהייתה נתונה למלחמות, מגיפות ואסונות טבע שפגעו במיליוני אנשים בסין. ולכן לבעיה נפשית, רגשית ופיזית ניתן ברפואה הסינית מענה מקיף ויעיל.

בפילוסופיה הסינית בריאות היא מצב של יציבות דינמית

יש צורך שניצור לנו מסגרת ברורה ושלווה של אורך חיים שבתוכה יש לנו את היכולת לנוע, להשתנות ולהתחדש. אני משווה זאת לגלגל שגם אם התנועה שבו רבה יש לו ציר מרכזי קבוע שהוא יחסית ומאפשר יציבות ותנועה דינמית קבועה וברורה.

איך יוצרים מסגרת בזמן סגר ?

הרפואה הסינית ממליצה במצבים של שינוי דרסטי במציאות חיינו על חיזוק פאזת האדמה זהו הציר היציב של חיינו. זוהי פאזה שקשורה קשר ישיר למערכת העיכול וליכולת לעכל ולהטמיע בתוכנו בצורה פיזית ונפשית את המציאות המשתנה. לשם כך עלינו ליצור שיגרה שלווה של לוח זמנים לעשיה, פעילות גופנית, אכילה שלווה, מנוחה, למידה, משחק וכו. במידה ונכנסנו לסגר מומלץ להחליט על שעות קבועות לקימה בבוקר, לארוחות לפעילות גופנית, לעבודה מהבית או לסידור הבית . שיגרה שכזו יוצרת וודאות לגבינו ומכניסה לרוגע ולידיעה ברורה מה נעשה היום ומה מחר. רצוי לרשום ביומן שבועי את סדר יומנו.

איך יוצרים דינמיות והתחדשות בזמן סגר ?

וודאות היא דבר חשוב, אך עודף ממנו יוצר קיבעון וקיפאון שפוגע בנו. שינוי המציאות שמסביבנו יכול להיות מתנה או קללה. זוהי התרחשות שבמידה רבה תלוי בנו וביכולתנו להגיב, להשתנות ולהתחדש ביחס אליה. ראיתי מטפלים, מורים, אומנים ונגנים שהתחילו כתוצאה מתקנות הקורונה והקושי לעבוד כבעבר, להעביר שיעורים דרך הזום. אנשים התחילו לקרוא ספרים, לעבור שיעורים בזום, סרטים או וובינרים ידע חדש ששינה את חייהם. יש חשיבות לכך שהמסגרת לא תהפוך למקובעת כדי שבלוח הזמנים השבועי שקבענו נכניס כמה פעמים בשבוע משהו חדש. ספר שתמיד אמרנו שנקרא, סרט או הרצאה ב" TED" שיגרום לנו לחשוב על החוקים והכללים שלפיהם נהגנו לחיות. אולי להתחיל חוג נגינה, פיסול, יצירה או כל דבר חדש שעד עתה לא היה ניתן להכניס בלו"ז הצפוף של חיינו. גם את החידושים כדי לרשום ולהכניס ליומן השבועי.

איך משחררים את הלחץ ?

בני האדם הם חיה חברתית והאינטראקציה והתקשורת עם מעגלי החברה הם סוד כוחנו או חולשתנו. גם לאנשים החזקים והקשוחים ביותר יש נקודת שבירה שבה הכול נראה שחור וללא מוצא. הדרך הטובה ביותר לשחרר את המועקה הפנימית היא בשיתוף הסביבה הקרובה של אנשים שאוהבים אותנו ולעיתים בקבלת עזרה מקצועית של פסיכולוג  או דרך ער"ן. אנו נזקקים לאדם שקודם כל יקשיב ויכיל את הקושי שלנו ואת הרגשות שאנו מכילים ולאחר מכן יביע הזדהות ונחמה או שייתן נקודת מבט שונה למציאות המתוארת.

בחודשים האחרונים היו לי לא מעט מטופלים שעיקר הטיפול ,אם לא כולו התבטא בהקשבה והכלה בלב פתוח. טיפול שכזה מועיל לפעמים יותר מכל מחט שאשים. המראה למציאות הפנימית שמשתקפת דרך אדם אחר והפתרונות שעולים אצל האדם שמשתף בתחושתו ורגשותיו מפורקן הלחץ הפנימי תמיד מפתיעים אותי לטובה.

הטיפול בבעיית לחץ וסטרס דרך דיקור סיני 

טיפול בנקודות שמחזקות את פאזת האדמה גורמות לתמיכה פיזית ונפשית ולעליות והנפילות הרגשיות להיות פחות תלולות.  לדוגמה הנקודה הארבעים ואחת על ערוץ הקיבה מנקה את הראש ועוזרת לטפל בחשיבה אובססיבית.

הטיפול בבעיית דחק, סטרס דרך מגע

כשאנו חשים בלחץ או תחושות שליליות יש חשיבות רבה למגע עם אנשים או עם חיות מחמד. מגע כגון ליטוף, חיבוק, הנחת יד ברכות, משחרר את הורמון האוקסיטוצין שנקרא גם "הורמון האהבה" שמעלה את מצב הרוח ומפיג תחושות שליליות. טיפולי מגע כגון שיאצו וטווינא גורמים לכך גם כן, כמו גם לשחרר שרירים שמתכווצים בזמן לחץ באזור העורף, בכתפיים ובגב כולו.

הטיפול בבעיות עקה, סטרס דרך תזונה

נמצא שלאחר כל סגר האוכלוסייה העלתה בממוצע כשלוש קילו וזאת עקב השעמום והרצון ב"אוכל מנחם". אוכל מנחם הנו אוכל שעשיר מאוד בפחמימות שגורם למוח להפריש חומר עצבי במוח בשם סרוטונין. הסרוטונין גורם לנו לתחושה מאוד טובה. מותר וכדי לאכול אוכל מנחם אך רצוי שהוא בנוי מעמילנים שהם סוכרים מורכבים כמו בטטה, ירקות שורש ואוכל מבושל כגון מרקים. כדי להמעיט בסוכרים פשוטים כמו חטיפים עוגות וממתקים. כמו כן מומלץ מאוד להוסיף לאוכל זה שומנים בריאים כגון זיתים, אבוקדו, מוצרים עתירי שומן מהחי, טחינה וממרח שקדים. שומן הנו בריא ליצירת המוח והורמוני הגוף. שומן יוצר תחושת שובע והוא גורם לסוכר בדמנו לעלות ולרדת באיטיות, דבר שיוריד את החשק לממתק הבא.

הטיפול בסטרס ולחץ דרך צמחי מרפא

ישנם צמחי מרפא רבים שהם אדפטוגנים. צמח אדפטוגן מסייע לגוף בשיפור ההתמודדות ולתפקוד טוב יותר במצבי סטרס ולחץ. צמחים כגון ג'ינסנג קוריאני או סיבירי, אוונה סאטיבה(שיבולת שועל),אשווגנדה ורודיולה יסייעו לתחושת החיוניות הכללית שלנו. לחלק גדול מהצמחים האדפטוגנים יש מרכיב מרגיע נפש שמסייע מאוד בשעות קשות. ברפואה הסינית לא נהוג לתת צמחים בנפרד, אלא לשלבם בפורמולה של כמה צמחים שמטפלים בשורש הבעיה ובו זמנית צמחים שמטפלים בסימפטומים.

סיכום

התרבויות, הדתות והמדע שהאדם יצר ופיתח  במהלך ההיסטוריה נועדו בכדי לתת לנו וודאות וביטחון במציאות משתנה. במהלך זה יצרנו מגדל יפה ועוצמתי שהביא אותנו לשגשוג ופריחה, אך גם הוביל ליהירות, זלזול בטבע ותחושה מזויפת ומופרזת של ביטחון עצמי שאנו מתעוררים ממנה כרגע. זהו תהליך שמלווה בכאב, בפחד ובסבל שכמו בלידה יביא בסופו ליצירה טובה ומפותחת יותר של אדם ותרבות מכבדת, רגישה וראויה יותר.  

 

 

 

כתיבת תגובה