טיפול בצליפת שוט – רעידת אדמה והצונאמי שלאחריה

טיפול בצליפת שוט

מבוא

לפני שבועיים נסעתי לעבודתי , היה יום גשום וערפילי והכביש היה חלקלק, בהגיעי לכיכר עצרתי בהמתנה לרכב שעשה פניה . הרהרתי לעצמי על המטלות שעלי לבצע באותו היום . ופתאום בום !!!הרגשתי מכה חזקה מאחורה, גופי עף בעוצמה קדימה ,למזלי חגורת הבטיחות עצרה אותי, אך חטפתי מכה חזקה בעורף ובאחורי הראש. לאחר שחזרתי מבדיקות בבית החולים עקב טשטוש וסחרחורת חזרתי לביתי וישנתי עד למחרת. כאשר קמתי בבוקר הרגשתי כאבי עורף וראש וקושי להזיז את העורף. כמו כן היתה הקרנה מהעורף ליד ימין. המונח הרפואי לכך נקרא צליפת שוט.  במקרה שלי הסנדלר אינו הולך יחף. כמטפל הצלחתי בכמה פעולות פשוטות  לטפל בבעיה שהייתה יכולה לגרום לי סבל רב ולפגוע באיכות חיי . במאמר זה 

מהי צליפת שוט ?

צליפת שוט –  whiplash הנה חבלה שנפוצה בתאונות דרכים בעקבות פתאומיות המכה של המכונית הפוגעת. הכוח בתנועה הפתאומית גורם לחבלה בצוואר שמתבטאת בפגיעה בשרירים, חוליות ועצבים . החבלה תתבטא בתסמינים רבים החל מכאבי עורף,כתפיים וראש, קושי בתנועה , פגיעה בחוליות הצוואר ופגיעות עצביות כגון חוסר תחושה,נימול או זרמים בידיים. כמו כן פגיעה בראש יכולה לגרום לסחרחורות, רעשים באוזניים ועוד.

מדוע צליפת שוט  היא נפוצה  וקשה לטיפול ברפואה המערבית ?

ההליך הרפואי המקובל בפגיעה של חבלה בצוואר הנו טיפול בכדורים משככי כאבים ודלקת.כמו כן הפניה לטיפול בפיזיותרפיה.צליפת שוט הנה הפגיעה שרבים מהנהגים נפגעים ממנה בתאונות הקלות שמתרחשות כל יום בכבישי ארצנו.  למרות שכיחותה אנשים רבים סובלים ממנה גם שנים ללא מרפא ומזור לסבלם.

הצוואר הנו מקום רגיש ובעייתי לטיפול. הוא מהווה את צוואר הבקבוק והמקום שמחבר בין המוח כמערכת העצבים ששולטת בתפקודי גופנו ובין הגוף. בעורף  ובצוואר יש כלי דם רבים ,ומרכזים עצביים והורמונאליים. ביחס לחשיבותו הוא יחסית פחות מוגן ע"י שרירים או עצם. ניסיון לרפא ישירות את האזור  לעיתים רבות מחמיר את הבעיה ומגביר את הנפיחות , הכאב וההקרנות לידיים. אנשים רבים שהגיעו אלי לאחר המלצות אלו ראו החמרה בבעייתם והנטייה של רובם היא לקבע את התנועה של העורף דבר שבטווח ארוך יצור נזק .

צליפת שוט מבט דרך עיני הרפואה הסינית

למטופלי אני משווה את צליפת השוט לצונאמי שראינו את כוחו העצום ביפן ובתאילנד בשנים האחרונות. רעידת האדמה היא מכה חזקה מאוד של אנרגיה שיוצרת תנועת אנרגיה חזקה ,תנועת שאינה מורגשת כמעט במעמקי האוקיינוס שם מתרחשת הרעידה המקורית. הרעידה מתחילה לנוע כגל. רק במקום שבו תנועת אנרגיה נחסמת דבר שקורה באזור החוף האנרגיה הגלית מתנפצת ויוצרת הרס. גל האנרגיה בתאונה מתחיל באמצע הגב, חלק ממנו נספג בגוף ויוצר גל בעמוד השדרה שמתנפץ בצוואר הבקבוק שהוא הצוואר וקצה הגולגולת. התהליך יוצר כאוס במערכות העדינות שקיימות באזור ומכאן הסימפטומים הרבים.

צליפת שוט אסטרטגיית הטיפול

כל ניסיון לרפא את הצוואר בתנועה ובלחיצות באזור יגרום להוספת אנרגיה נוספת למקום עם עודף אנרגיה ומכאן להגברת הבצקת הכאב והסבל. הדרך הנכונה היא קודם בהוצאת עודף האנרגיה מאזור הצוואר והעורף ורק לאחר מכן הזרמת דם ואנרגיה לאזור בכדי להתחיל בתהליך הריפוי.

צליפת שוט הטיפול המיידי לאחר התאונה

המטרה בטיפול המיידי היא לנקז את עודף האנרגיה שנתקע בצוואר החוצה. לשם כך יש כמה צינורות יעילים.לצעוק בחוזקה (כן כן אל תתביישו  !!! למצוא מקום מבודד ולצרוח בקול ולא רצוי לעשות זאת על הנהג שפגע בכם גם אם זאת אשמתו) גם בכי היא דרך יעילה .

מומלץ מאוד לאחר התאונה למרוח משחת רסקיו רמדי או טראומהיל שהן משחות מעולות לטיפול בטראומות נפשיות ופיזיות.

צליפת שוט טיפול דרך דיקור סיני

אקופונקטורה מצוינת לטיפול הן בהוצאת האנרגיה העודפת החוצה, הן בסימפטומים המציקים כגון כאבי עורף,כאב גב עליון, בחילות, הקרנות לידיים ובטראומה הנפשית. כמו כן לאחר הניקוז החוצה הדיקור אני  אניע את הדם שיתחיל בתהליך השיקום. ברוב המקרים אני אדקור  באזורים מרוחקים מהצוואר.

צליפת שוט טיפול בצמחי מרפא סיניים

צמחים סיניים שבהם אני אטפל הם נוגדי דלקת מצוינים שיכולים להוריד בצקת ונפיחות מהאזור הפגוע ולשחרר את השרירים התפוסים בגב.

צליפת שוט טיפול באורח חיים

במתן כלים נפשיים ופיזיים שאני אתן כגון  פעילות גופנית מתאימה ואף שיחות להוצאת כעסים והתמודדות עם הטראומה יסייעו ליכולת  של גופנו להחלים.

סיכום

נאמר לי פעם ש"הבחירה האמתית בחיים אינה מה יקרה בחיי. (עובדה תאונות קורות והן לא תמיד באשמתנו) אלא איך אני בוחר להגיב  אליהן ". לאחר התאונה בחרתי ליישם את החוקים והכללים שלמדתי ודרכם אני מסייע למאות אנשים במהלך השנים. 

כתיבת תגובה