טיפול בכאבי גב-אישיאס, כאבים בגב תחתון

טיפול בכאבי גב-אישיאס- כאבים בגב תחתון

מבוא

במהלך שנותיי כמטפל אנשים  רבים מגיעים בתלונה שהם סובלים מבעייה של אישיאס שמלווה בתחושת מזרמים, חולשה,נימול או כאב לאורך גב תחתון, ישבן ורגליים . רבים מופתעים מכך  מהשינוי המהיר והירידה בעוצמת הכאב בתוך מספר מועט של טיפולים.

מהו אישיאס ?

עצב האישיאס הוא העצב הארוך ביותר בגוף האדם הוא מתחיל בחוליות הגב המותניות ומסתיים בכף הרגל. כאשר יש פגיעה או גירוי נוצרת דלקת באישיאס שמביאה לפגיעה בתפקודו היומי של האדם. למשל בהליכה, קושי להתרומם לאחר נהיגה ועוד. דלקת אישיאס תגרום לירידה בעוצמת התחושה וההפעלה הפיזית של הרגל. כמו גם  לתחושה של שריפה, חשמל או נימול, ירידה ברפלקסים ותחושת כאב בישבן או לאורך הרגל.

הסיבות העיקריות לפגיעת אישיאס :

  1. בעיה בחוליות הגב המותניות – בלט דיסק , פריצת דיסק גורמים ללחץ על העצב ולתהליך דלקתי. זהו תהליך שגורם בנוסף לבעיות בעצב האישיאס לסימפטום של כאבים בגב תחתון, אי נוחות בגב תחתון.
  2. סינדרום פריפורמיס – כיווץ שרירים באגן ובישבן שלוחצים על העצב ופוגעים בהזנת העצב בדם ובתפקוד נכון שלו. במקרה זה לא יהיו כאבים בגב התחתון.
  3. סוכרת – רמות סוכר גבוהות פוגעות בעצבים ומביאות לניוון העצב .
  4. טראומה גופנית ופגיעה ישירה בעצב – מקרה מפורסם: יעקב אבינו שנלחם במלאך וסבל מפגיעה בעצב הנשה.

הטיפול המערבי הרגיל  הינו ע"י תרופות נוגדות דלקת או סטרואידים. טיפול שמטרתו להוריד את הדלקת והלחץ על אזור העצב המגורה.  אך כפי שכתבתי בעבר במאמר על בלט דיסק זה אינו פותר את הבעיה. עבור תסמונת פריפורמיס ממליצים על טיפול בפיזיותרפיה.

אישיאס מבט בעיני הרפואה הסינית

לכל אדם שסובל מבעיית אישיאס הסימפטומים יכולים להופיע במקום שונה. בקדמת הרגל, בצד או מאחורה וגם ברגל עצמה הבעיה יכולה להופיע בישבן, בירך, בברך ואף באצבעות הרגליים.

הרפואה הסינית רואה בגוף ערוצי אנרגיה שנקראים מרדיאנים. אלה הם חוטי השתי וערב שמרכיבים את רקמת הגוף. כאשר האדם מתאר את הכאב ברגל או סימפטום אחר ניתן לשייך כל אזור לערוץ אנרגיה מיוחד ולאבחן דרכו את  שורש הבעיה ולטפל בה. אני משווה את המרידיאנים לכבישים שעוטפים את מדינתנו שהם גם ערוצים שדרכם יש תנועת אנרגיה בין כל אזורי הארץ.

כאב באזור מסוים הוא כמו חסימה או פקק תנועה לאורך הנתיב. לכן הטיפול בבעיה לא יהיה באזור הכואב אלא דווקא באזור מרוחק. לדוגמא טיפול בכאב בירך יהיה בזרוע או בכף היד דווקא. כמו שלא הייתם מנסים לפזר פקק תנועה באיילון ע"י הבאת שוטר לאזור הפקק עצמו וניסיון לסדר שם את הבעיה אלא בניתוב זרימת המכוניות לנתיבים אחרים .

אישיאס טיפול דרך דיקור סיני

אקופונקטורה היא דרך מהירה , יעילה ובטוחה לטיפול בבעיות סיאטיקה. הדיקור משפר את הסימפטומים כבר בטיפול הראשון ומווסת תהליכים דלקתיים שמתרחשים בעצב או בגב.

דיקור סיני יטפל גם בשורש הבעיה אם זה בלט או פריצת דיסק.

אישיאס טיפול דרך צמחי מרפא

בעיות רבות בחלק הגוף התחתון נגרמות כתוצאה מחולשה, חסר והתשה מתמשכת של הגוף. צמחים כגון רמהניה וגינסנג מחזקים ותומכים. צמחים כמו ליגוסטיקום יניעו את האזור החסום.

אישיאס טיפול דרך שיאצו

כאבים בגב תחתון והתחושות הלא נעימות ברגליים גורמים לעיוות בהליכה ולהתקשות שרירים בגב ובעורף. טיפול במגע ישחרר את השרירים התפוסים וימתח שרירים שהתחילו להיחלש. שיאצו וטיפול במגע הינו הכרחי בטיפול בבעיות אישיאס כתוצאה מסינדרום פריפורמיס.

אישיאס טיפול באורך חיים

לרבים מהסובלים מבעיות של כאבים בגב התחתון ,בלט דיסק ,פריצת דיסק יש אורך חיים פוגע. התנהלות שכוללת ישיבה של שעות ארוכות מול שולחן המחשב, בכסא שאינו מותאם ויוצר לחץ ופגיעה בחוליות הגב. בכמה טיפים קטנים כגון קניית הדום קטן לרגליים והנעה הרגליים עליו ניתן לשפר את יציבת  גבך, ואת זרימת הדם לחלק הגוף התחתון ולראות שיפור מהיר  בבעייתך .

סיכום

ביהדות נאסר עלינו לאכול את גיד הנשה שמקושר לעצב האישיאס. המדרש מציין שזהו זכר למאבק של יעקב במלאך. כלומר ההתמודדות של עם ישראל בגורמים חיצוניים שמקשים עליו בעולם אך למרות הקושי ואולי בגללו עם ישראל מצליח בדרכו.

גם אנו במציאות חיינו  נאלצים להתמודד עם גורמים חיצוניים רבים  ולשאת על גבנו משא רב. טיפול מקצועי ע"י מטפל שיש לו ניסיון רב שנים ושמבין את הסיבות להופעת סיאטיקה ייתן לך מענה מהיר יעיל ואפקטיבי בכדי שתמשיך בהליכה בגב זקוף ובראש מורם לקראת הבאות.

אישיאס

כתיבת תגובה