הסתיו ברפואה הסינית – לרקוד עם הצער

הסתיו ברפואה הסינית

הסתיו בפתח !  הימים מתחילים להתקצר ונהיה קריר בערבים ופחות לח. ריח הגויאבות כבר עולה בסמטאות, אנשים מתכוננים לחגוג את ראש השנה והדתיים קמים מוקדם בבוקר עטופים בטליתות והולכים לים לתפילת תשליך.בסתיו יש אווירה מיוחדת עצובה וחגיגית בו זמנית.

הפילוסופיה הסינית מתייחסת לייחודיות של כל עונה ולתזונה ואורך החיים המיטבי בהתאם לאקלים ולהשתנות בטבע. התפיסה הסינית מתאימה באופן מפתיע עם המנהגים והחגים היהודיים.

הסתיו בפילוסופיה הסינית

הסתיו הוא עונה שקשורה בתיאורית חמשת הפאזות לאלמנט המתכת, המתכת קשורה להתכנסות, צמצום וכיווץ פנימה. אם באביב הייתה פריצה והתפתחות, הגעה לשיא בקיץ והבשלה באדמה. בסתיו יש הכנה לקור של החורף ולחוסר באור. הטבע מתחיל להתכנס פנימה ולשם כך הוא מרפה מהחלקים הפחות חשובים וחיוניים. העצים מתחילים להשיר את העלים והפירות נושרים על הקרקע ונרקבים בכדי לאפשר לזרעים להיכנס לאדמה ולישון את שנת החורף.

הסתיו, הצער והקשר ליהדות

 הרגש שקשור למתכת ולסתיו הוא הצער, תחושה כואבת שגורמת לנו להתכנס פנימה. הצער הוא רגש חיוני לחיינו מכיוון שהוא הזדמנות לחשבון נפש ולעצירה בחיים בכדי להביא לגדילה והתפתחות. הצער גורם לנו לעצור ולקבל פרופורציות, להחליט מה חיוני וחשוב בחיינו ומה פחות. בכדי שנוכל לעשות חשבון נפש אמיתי עלינו לצאת מתוך אזור הנוחות שלנו ולוותר על נוחות ביתנו ועל המזון שנותן לנו ביטחון והנאה, לכן אנו חוגגים את חג הסוכות שבו אנו מצווים לחיות שבוע בסוכה דלה ולצום ביום הכיפורים .תהליך הויתור על הביטחון והנוחות עוזר לנו להבין שהכול ארעי בחיינו וכל הדברים סופם להתכלות. מתוך כך אנו יכולים להבין מה חשוב באמת בחיינו ועל מה כדאי  לוותר .

התזונה המתאימה לסתיו

סתיו הוא תקופת מעבר לחורף ועל כן מזוננו צריך להיות מזון שמלכד ומכווץ את האנרגיה והמחשבות שלנו פנימה. הטעם החמוץ הוא טעם מכווץ ולכן מאכלים חמצמצים כמו לחם מחמצת שאור, כרוב ומלפפון חמוץ, זיתים, יוגורט, תה פקעות ורדים, לימונים וליים ותפוחים ירוקים מצוינים בעונה זו.

הסתיו הוא עונה של יובש וקרירות ואנשים רבים נוטים בעונה זו לסבול מצמא ויובש בעור, שפתיים, עיניים, אף וגרון ולעקצוצים באזורים היבשים. בכדי למנוע זאת יש להוסיף מזון שמלחלח את הראות כגון מוצרי סויה כמו טופו, תרד, אגסים, תפוח ואפרסמון, אצות,מעט בוטנים, טחינה ודבש.

לכן תפוח ירוק בדבש הם שילוב מצוין לסתיו. גם כיווץ וגם לחלוח.

פעילות והתנהגות בסתיו

אם בקיץ היינו מחוץ לבית , בים ועסקנו בפעילות גופנית שגרמה לנו להזיע מאוד, כעת זהו זמן להאט את פעילותנו ולהוסיף פעילות יותר מדיטטיבית כגון יוגה, תרגילי נשימה לחיזוק הראות או פילאטיס.

סיכום

החכם ההודי אושו אמר "לעולם אינך נמצא כה עמוק כבהיותך עצוב. לעצב יש עומק שאפשר לחדור לתוכו, לאושר יש רדידות סביבו". הסתיו הוא עונת ההתכנסות  אשר במידה וננצל תהליך חשוב זה לעבודה של ניקוי וטיהור פנימי נוכל לחגוג ליהנות ולהיות מאושרים באופן עמוק יותר מחיינו ומהדברים החשובים באמת שרובם פחות גשמיים וחומריים. דברים יקרי ערך כמו בריאות משפחה ילדים וחברים טובים שאוהבים ומתעניינים בך ובשלומך .

קרא עוד: דיקור סיני

כתיבת תגובה