למה אנחנו חולים בחופש – ימי בריאות

אחד הכללים שרבים מאיתנו מכירים הוא "חוק חופשת מחלה" זה חוק שיש לו שני קצוות. אנחנו קמים בבוקר לאחר סוף שבוע נפלא ואין לנו כוח ליום אפרורי בעבודה אז אנחנו מתקשרים לבוס ועושים הצגה של כאב גרון ,שיעול ודיבור מצונן ובמילותינו האחרונות אנו מודיעים שלא נוכל להגיע היום לעבודה מפאת מחלה. הדוגמא השנייה של חוק זה היא שסוף סוף הגיע החופש המיוחל ,אם עקב חג או חופשה מתוכננת. יש כבר סדר יום של הנאות וטיולים שתכננת חודשים מראש והנה אתה קם בבוקר כאשר אתה חולה, מצונן , משתעל, עם כאב גרון ונזלת.

מדוע זה קורה?

כבר בתור ילדים קטנים אנו לומדים שיש לנו מסגרות עם חוקים וחובות רבים. ללכת לגן או לבית ספר, שיעורי בית, לסדר את החדר , ללכת בזמן למקלחת , חוגים ועוד . כאשר אנו לא עומדים בסדר היום ובחוקים אנו נענשים בצורה מילולית, פיזית או בהתעלמות וחשים כאב. אחד האירועים היחידים שבו אנו יכולים לשבור את המסגרת ולא לציית לחוקים הוא כאשר אנו חולים. לא רק שאנו לא פועלים לפי המסגרת וסדר היום אנו מקבלים חיזוקים חיוביים של אהבה פינוק ותשומת לב ומהסביבה.

מה התוצאה הנפשית ?

אנו מקשרים בין חופשת מחלה להנאה , פינוק ,קבלת אהבה וחיזוק מהסביבה. ואילו חופשה אמיתית שכל אחד מאיתנו נזקק לה בכדי לנוח מהמסגרת והחוקים לתחושת סבל כאב ורגשות שליליים .

מה התוצאה הגופנית ?

ישנם בגופנו שתי מערכות עצבים שפועלות לפי צרכי הגוף:

1. מערכת פארא סימפטית שקשורה להרגעה ושימור הגוף ולכן למערכות כגון עיכול, חיסון ורבייה 2.מערכת עצבים סימפתטית שקשורה למצבי סטרס והישרדות והיא גורמת לנו לאינסטינקטים טובים יותר , קצב לב גבוה יותר ועוד.  להסבר נוסף על מערכות העצבים לחץ כאן

 כאשר מערכת עצבים אחת פועלת זה בא על חשבון השנייה. נסו לחשוב על מצב שאתם חולים בשפעת וכל גופכם דואב ולפתע אתם שומעים קול התנפצות זכוכית חזק ואת ילדכם מתחיל לצרוח מאותו חדר. אתם מיד מזנקים ובחמישה צעדים של אלוף אירופה באתלטיקה נמצאים לידו בלי קשר למה הרגשתם מקודם. בימנו אנו עובדים זמן רב מדי עם מערכת העצבים ההישרדותית והדבר בא על חשבון מערכת החיסון . גם אם הגוף משדר לנו שאנו לא כשורה אנו מתעלמים מכך לרוב וממשיכים במרוץ החיים . אך הפתוגן (חיידק או וירוס) שנכנס לגופנו לא נעלם ואף יותר מכך הוא מתחזק כי מערכת החיסון חלשה (זכרו  !!! אנו עובדים במצב הישרדות ואין זמן להיות חולה). רק כשאנו נכנסים למצב של רגיעה ביום שישי, בחג או בחופשה המתוכננת אנו מפעילים שוב את מערכת התמיכה ומרגישים שוב את גופנו אבל אז גופנו משדר לנו את הבעיות שלא טיפלנו בהן וכמו כן הקושי לקחת חופש מתוכנן שמקושר אצלנו מילדות לכאב סבל ואשמה מעצים את ההרגשה הלא טובה  .

אז מה עושים ?

אחד הכללים בבית הספר התיכון שלמדתי בו היה שמותר לכל תלמיד לקחת פעם בחודש יום בריאות. יום שבו אני יכול להישאר בבית ולא ללכת לבית הספר וזאת בלי התירוץ שאני חולה. את החוק הזה אני משתדל ליישם כיום עם ילדי ולתת להם יום בחירה שכזה.

כלי ראשון לטיפול בכך הוא להכניס למערכת ההתנהלות שלנו ביומן או בראש זמני "חופשה" של חצי שעה לפחות חמש פעמים בשבוע . חצי שעה שבה אנו קוראים ספר, עושים פעילות גופנית אירובית קלה , שומעים מוסיקה,מדיטציה  ואפילו סתם מהרהרים ובוהים בחלל ללא סיבה. בדרך זו אנו מלמדים את עצמנו שזה בסדר לקחת חופשה . כמו כן בצורה זו אנחנו מחזירים את הכוח למערכת העצבים שקשורה להרגעה ושימור הגוף ומחזקת את מערכת החיסון והעיכול.

כלי נוסף וחשוב הוא לנסות כאשר אנו חשים חולים לקחת יום מנוחה בבית ולתת לגופנו זמן להחלים ולמערכת החיסון את היכולת לעשות את עבודתה כך שיא לא תצטרך לעשות זאת בזמן שאנו רוצים ליהנות..

במהלך הטיפולים בדיקור, צמחי מרפא וכלים לאורך החיים שעל חלקם קראת כאן .  אני אלמד  ואדריך אותך  איך ליצור ולפנות זמן איכותי של חופש בחייך ובכך למנוע מחלות שנובעות מאורך חיים שכזה כגון יתר לחץ דם, עודף כולסטרול וסוכרת .

שיהיה לכולנו חגים ומועדים לשמחה

             בתמונה:  אני בחופשה בהודו בעיר וראנסי עם עולה רגל על גדות נהר הגנגס