טיפול באינסומניה- מהי אינסומניה? השפעותיה על הגוף ועל סוגי הטיפול השונים

אינסומניה הקדמה
במשאל שנעשה בשנת 2010 בקרב אלפי אנשים על "מהם עשרת הדברים המהנים ביותר" הגיעה שינה טובה למקום הראשון, לפני אוכל,אמבטיה במים חמים ויחסי מין. השינה מהווה שליש מחיינו ויש לה תפקיד חשוב בצד הפיזי,כגון תהליכי גדילה ובצד הנפשי, מנוחה לנפש והטמעת החוויות שחווינו ביום יום. אנשים עם אינסומניה סובלים מכך מאוד, לאורך זמן בעיית השינה תשפיע על מצבם הבריאותי, הנפשי,החברתי והכלכלי. דיקור סיני והכלים הנוספים של הרפואה הסינית נותנים מענה מצוין לבעיות שינה.
מהי אינסומניה ?
אינסומניה היא בעיה במחזור השינה שנובעת מקושי בהירדמות, התעוררות במהלך הלילה וקושי להירדם בשנית, התעוררות בשעת בוקר מוקדמת או שינה לא טובה שבה האדם קם עייף ובתחושה שלא ישן מספיק גם אם ישן שש שעות ויותר.
כתוצאה מבעיות אלו האדם יהיה נרגן ועצבני, הריכוז והקשב שלו יפחתו, עיניים אדומות, רגישות לאור ולרעשים. במקרים רבים טיפול באינסומניה באמצעות הדיקור מביא לתוצאות מצויינות ואף יכול לפתור את הבעיה.
אינסומניה ותוצאותיה
נדודי שינה ובעיות שינה לתקופה של מעל כמה שבועות פוגעים בתפוקת העבודה ,ביחסים הבין אישיים של האדם עם סביבתו ולעליה ניכרת לסיכון בנהיגה ולתאונות בעבודה ובבית.
נמצא במחקרים שבעיות שינה מעלות את הסיכון ללקות בסוכרת,יתר לחץ דם, השמנת יתר ובעיות כלי דם.

טיפול באינסומניה- אבחנה וטיפול ברפואה המערבית

הרופא המערבי ינסה לאבחן שאין בעיות פיזיות שגורמות להפרעות שינה כמו דום נשימה,גלי חום בתקופת המנופאוזה, בעיה בבלוטת התריס. בעיות נפשיות כמו דיכאון ,מתח קיצוני או לקיחת תרופות, אלכוהול או סמים . במידה ולא יימצאו גורמים כאלו תקבל תרופות שינה שלרובן יש אפקט מרגיע אך יש להן נטייה לגרום להתמכרות וצורך להגדיל את המינון. כדורי שינה מדכאים אזורים במוח שקשורים לנשימה ולכך יש השפעות בריאותיות רבות בלקיחה לאורך זמן.
טיפול באינסומניה- שינה דרך עייני הרפואה הסינית
ברפואה הסינית השינה היא מצב שדומה לצלילה במים. זהו זמן שבו האדם צולל לתוך עצמו ויורד מתחת לקו ההכרה והמודע אל המעמקים. כמו החורף בארצות קרות ומושלגות שבו הטבע מתכנס פנימה ותהליכי החיים מואטים בכדי לצבור כוחות ובזמן של יותר אור וחום תהיה שוב פעם יכולת לפרוץ החוצה. תקופת השינה אינה רק תקופה של המתנה אלא בצלילה פנימה הגוף הפיזי נבנה ומתחזק הגוף הנפשי מעבד את מאורעות היום ולפי הסינים בזמן השינה חלק מהנשמה עולה לעולמות אחרים וכך אנו יכולים לחלום.
אינסומניה דרך עייני הרפואה הסינית
בעיות שינה נגרמות ע"י הרפואה הסינית משתי סיבות :
אינסומניה ממצב חסר
בכדי שגופינו והכרתנו יוכלו לצלול אנו צריכים שגופינו יהיה גשמי מספיק. כאשר יש חסר בדם נוצר קושי להירדם. למשל אצל נשים שסובלות מדימום רב בווסת או מתזונה שאינה מזינה.
אצל אנשים מבוגרים וזקנים ישנו מצב של חסר יין (יין הינו החלק הגשמי שבחומר שמקושר גם לקור,לילה, מים והוא הופכי ליאנג ). אנשים מבוגרים שסובלים מחסר זה מתעוררים כמה פעמים בלילה וקשה להם להירדם וכמו כן השינה שלהם קלה. כאשר הגוף הפיזי אינו מוצק מספיק יש לו קושי לצלול כמו שתנסו להשקיע במים כדור קלקר.
אינסומניה ממצב עודף
בעיה נוספת שגורמת לאינסומניה ונפוצה בימינו היא עודף גירויים, מתחים ורגשות שלא הוצאו ונוקזו במשך היום. עודף תחושתי שאינו מנוקז יוצר עודף יאנג (החלק בחומר שמקושר לאור, חום ,צ'י ותנועה) הדבר דומה לכדור שניפחו אותו באוויר ומנסים להשקיעו במים, אך כל פעם הוא צף מחדש. כאשר האדם מנסה להיכנס למצב של רגיעה בכדי לישון, מתחילות לעלות על פני שטח הכרתו כל מיני מאורעות ,רגשות ומחשבות שמחזירים את הכרתוו לפני השטח (שכחתי לקחת את הספר, ההיא אמרה לי כך וכך, אני מודאג כי לילד כאבה הבטן). לפעמים עומס הדברים שעולים על פני השטח הוא כה גדול, עד שגם כאשר הצלחת להירדם אתה ממשיך במחשבות והרהורים שמונעים ממך שינה טובה.
טיפול באינסומניה- טיפול בדיקור 
דיקור סיני יכול לעזור בוויסות והוצאת עודפי מחשבות ורגשות ואיזון מערכת העצבים. רבים מהמטופלים שסובלים מאינסומניה נרדמים במהלך הטיפול. אקופונקטורה מצוינת בחיזוק הדם והזנת היין.
טיפול באינסומניה- טיפול בצמחי מרפא ותוספי מזון
צמחים סיניים ומערביים יכולים לחזק את היין והדם ולהביא לשינה נינוחה. צמחים כמו מליסה, ולריאן, היפריקום אף מרגיעים את מערכת העצבים ויכולים להשפיע במהרה על מהירות ההירדמות . מינרל כמו מגנזיום תומך במערכת העצבים ומרפה את השרירים.
טיפול באינסומניה- טיפול בשיאצו וטווי נא
טיפולי מגע חיוניים כשיש בעיות שינה. המגע החם והמקצועי ירפה את השרירים יאט את לחץ הדם ויכין את הגוף למנוחה.
טיפול באינסומניה- טיפול באורך חיים
מציאת דרך להוצאת כל אותם תחושות וגירויים מופנמים הכרחית לסובלים מאינסומניה, בעיקר לגברים שקשה להם יותר להוציא את אשר על ליבם. פעילות גופנית אירובית, ביופידבק,שיחה עם חבר קרוב ,הליכה בשקט על חול הים הם חלק מהדרכים האפשריות לאוורור עצמי. הוצאת תזונה בעייתית (כמו קופאין) והוספת תזונה מרגיעה יתנו רקע נכון לכניסה לשלב השינה.
טיפול באינסומניה- סיכום
מציאות חיינו הינה מורכבת ושוחקת, ובכדי שנוכל לפעול כראוי, עלינו לנוח כראוי.
רפואה סינית באמצעות ההסתכלות הייחודית הכלים האפקטיביים יתנו לך מענה ומזור.
השילוב של דיקור סיני, צמחי מרפא,שיאצו, טווי נא ואורך חיים יגרום לצלילה אל השינה להיות מהנה עד לצלצול השעון ולתחילתו של עוד יום חדש ונפלא.